Verdieping en bewustzijn slavernijverleden voor alle Bosschenaren

Gepubliceerd op: 8 april 2024 03:45

In aanloop naar Keti Koti organiseert het comité Keti Koti Den Bosch samen met Huis73 maandelijks een bijeenkomst waarbij bezoekers op zoek gaan naar meer verdieping en kennis over de historie, de herkomst en gebruiken van tot slaaf gemaakten in Suriname en de Cariben.

Muziek, theater en workshop door Keti Koti Den Bosch en Huis73

Op 1 juli herdenkt ’s-Hertogenbosch met Keti Koti de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Cariben. In aanloop daarnaartoe organiseert het comité Keti Koti Den Bosch samen met Huis73 maandelijks een bijeenkomst waarbij bezoekers op zoek gaan naar meer verdieping en kennis over de historie, de herkomst en gebruiken van tot slaaf gemaakten in Suriname en de Cariben. Het comité en Huis73 zien hierin een kans om elke Bosschenaar bewust te maken van het slavernijverleden.

Belangrijk signaal
Het comité Keti Koti bestaat uit Bosschenaren met een Surinaamse en Antilliaanse achtergrond. Alle bijeenkomsten in aanloop naar de herdenking vinden plaats bij Huis73 aan de Hinthamerstraat.
Volgens Eddy Coutinho, lid van het comité Keti Koti is dat een belangrijk signaal: “Deze thematiek verdient een plek in de binnenstad. En voor ons is Huis73 dé aangewezen plek daarvoor. Het is het culturele centrum van de stad en door deze activiteiten daar te laten plaatsvinden zorg je voor meer bewustzijn van alle Bosschenaren rondom het slavernijverleden.”
Jane van de Lest van Huis73 vult aan: “Het is belangrijk dat iedereen zich kan verdiepen in Keti Koti en het slavernijverleden. Welke afkomst je ook hebt, het gaat ons allemaal aan. Door het bij Huis73 te laten plaatsvinden maak je het onderwerp toegankelijk voor iedereen.”

Muziek, theater en black awareness workshop
De eerste avond – Tori Neti - vindt plaats op vrijdag 19 april en staat in het teken van het vertellen van verhalen en het samen zingen van Surinaamse en Curaçaose liederen, waarvan een aantal hun oorsprong hebben in de slavernij. Zang en het vertellen van verhalen waren veelgebruikte communicatiemiddelen in de periode van de slavernij en zijn nog steeds onderdeel van het dagelijks leven.
Op vrijdag 17 mei wordt de indrukwekkende monoloog van de Curaçaose vrijheidsstrijder Tula opgevoerd. Tijdens de laatste avond op vrijdag 14 juni kan iedereen meedoen aan een black awareness workshop. In deze workshop maken jongeren en volwassenen van kleur op interactieve manier kennis met hoe slavernij doorwerkt in het heden, om zo zelfredzamer en zelfbewuster in het leven te kunnen staan.

Houd onze agenda in de gaten voor alle informatie.

Wat is Keti Koti?
Keti Koti betekent de ketenen verbroken en gaat over de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Cariben. De herdenking vindt elk jaar op 1 juli plaats. Op 1 juli 2023 vond de herdenking voor het eerst op het Stadhuis plaats, een samenwerking tussen het Comité Keti Koti Den Bosch en de gemeente ‘s-Hertogenbosch. In 2024 wordt 150 jaar afschaffing van de slavernij herdacht.